reklama

Načo platiť za niečo čo nejde ako má?

Určite to poznáte moc dobre aj vy. Kúpite si nový počítač a hneď máte ku nemu pribalené CD s operačným systémom. Takto som si kúpil ja asi pred rokom notebook ešte s WXP (Windows XP). Vtedy som sa tomu dosť potešil, pretože som bol dlhoročným uživateľom systémov od tejto spoločnosti. Zo začiatku išlo všetko ako malo, problém nastal až po čase kedy bol systém nestabilný a stále sa objavovali nejaké chybové hlásenia (čo je mimochodom normálne ak si nereinštalujete pravidelne operačný systém). Po tom ako som ho preinštaloval zase išlo asi mesiac všetko krásne (a to som používal viacero programov na zabezpečenie, no aj tak sa občas objavil vír, alebo niečo iné - škodlivé). Tak som sa začal zaoberať myšlienkou zmeny OS (operačného systému)...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Určite to poznáte moc dobre aj vy. Kúpite si nový počítač a hneď máte ku nemu pribalené CD s operačným systémom. Takto som si kúpil ja asi pred rokom notebook ešte s WXP (Windows XP). Vtedy som sa tomu dosť potešil, pretože som bol dlhoročným uživateľom systémov od tejto spoločnosti. Zo začiatku išlo všetko ako malo, problém nastal až po čase kedy bol systém nestabilný a stále sa objavovali nejaké chybové hlásenia (čo je mimochodom normálne ak si nereinštalujete pravidelne operačný systém). Po tom ako som ho preinštaloval zase išlo asi mesiac všetko krásne (a to som používal viacero programov na zabezpečenie, no aj tak sa občas objavil vír, alebo niečo iné - škodlivé). Tak som sa začal zaoberať myšlienkou zmeny OS (operačného systému)...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyskúšal som raz Linux Ubuntu 7.10, ktorý som si stiahol z internetu a spustil ho iba ako liveCD (bez nutnosti inštalácie), aby som sa s ním trošku zoznámil a zistil či to bude stáť za to - zmeniť OS. Bol som ale dosť sklamaný, keď som zistil, že mi za prvé nešlo Wi-Fi pripojenie, lebo Linux nemal ovládač pre moju sieťovú kartu a potom keď som sa pripojil "staromódne" (cez kábel) som zistil, že som si asi stiahol nejakú chybnú verziu, pretože mi nešli vôbec žiadne programy sťahovať z internetu a inštalovať. Bol som teda odkázaný na programy predinštalované v tejto distribúcii, alebo sa vrátiť ku "oknám". Tak som sa vrátil ku starému OS a trpel ďalej pomalý štart počítača, kopce chybových hlásení, rôzne diery na ktoré občas nestačil ani antivír spolu s firewallom. Porom som sa trošku začal viac zaujímať o Linux, teda o jeho verzie, modifikácie, pripravované verzie a iné. Občas si kúpim nejaký počítačový časopis a v jednom som narazil na článok o novej verzii Linuxu s ktorou som sa predtým nikdy nestretol. Volá sa Linux Mint (konkrétne 4.0, alebo sa označuje aj ako Daryna). Docela ma zaujal, lebo autor sa mu dosť venoval a tak som sa pozrel na oficiálnu stránku tejto verzie www.linuxmint.com kde bola možnosť výberu z niekoľkých verzií. Vybral som si teda tú ktorá by mi asi mohla najviac vyhovovať a vyskúšal som ho takisto ako predtým Ubuntu. Zistil som, že je to vlastne isté, len je graficky trošku upravené a mne osobne sa páčil tento Mint viac. Síce mi takisto nešlo Wi-Fi pripojenie a opäť som bol pripojený káblom, ale povedal som si, že už bolo dosť chybových hlášok a padania systému a že teda vyskúšam tento bezplatný zázrak, tak sa trošku pohrabem v internete a nájdem si niekde ovládač na tú kartu, riešil som to síce trošku dlhšie, ale nakoniec na niektorom diskusnom fóre o linuxe mi niekto poradil a zrazu išlo všetko krásne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inštalácia síce trvala trošku dlhšie, lebo som si ešte upravoval rozdelenie disku, aby som mohol mať oba operačné systémy na jednom počítači, ale dalo sa to zvládnuť a platilo staré dobré "Trpezlivosť ruže prináša." Dnes som na Linuxe a Windows som si nechal len preto, lebo som si ešte nebol istý tým, ako to bude s niektorými progamami a aplikáciami na ktoré som bol zvyknutý, ale ku väčšine som našiel aj "linuxácku" verziu a ku čomu nie, tak je tu emulátor, ktorý vie spustiť programy pre Windows. Tým sa stalo, že odkedy mám nainštalovaný Linux tak som nepotreboval spustiť Windows a viem, že keď ho najbližšie spustím tak to bude len preto, aby som odinštaloval programy ktoré som v ňom používal a prípadne vymazal aj celý tento "deravý a nestabilný" OS.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Došiel som k záveru že nie vždy všetko čo je drahšie je aj lepšie a niekedy je dokonca lepšie aj to čo je zadarmo ako to čo si treba zaplatiť. Windows vyvíja veľké množstvo ľudí a nepochybne sú za to dobre platení, no aj tak ich prekonávajú "fanatici" po celom svete ktorí pracujú na vývoji Linuxu, keďže je to open sorouce projekt - teda každý môže prispieť k jeho vylepšeniu. Vďaka tomuto napríklad existujú aj slovenské preklady "tučniaka" za čo sa chcem poďakovať ich autorom. Aby som ešte spomenul ďaľšiu výhodu - veľa programov bežiacich pod Windowsom je platených a nie zrovna lacných (pokiaľ nejde o nejakú utilitku ktorú urobil niekto z dlhej chvíle a aby možno pomohol pár ľudom) no a v Linuxe je zase väčšina programov free a tie ktoré sú platené majú zase svoju náhradu, ktorá je tiež podobných kvalít ako "platený originál".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa nebojíte, kľudne si vyskúšajte len spustiť niektoré z LiveCD Linuxu a uvidíte že sa vám zapáči...

Dušan Kubány

Dušan Kubány

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek, muž, 25 rokov, Bratislava Zoznam autorových rubrík:  PolitikaEkonomikaZaujímavostiKomunikáciaSvet IT

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu